Lehdistössä näyttävästi uutisoitu dokumenttielokuva tamperelaisesta Sara Hildénistä (1905 – 1993) herätti monet taiteen harrastajat pohtimaan nykytaiteen keräilijän ja mesenaatin suhdetta paikalliseen taide-elämään. Tässä jutussa kerrotaan muutamista Turun maakunta-arkistossa säilytettävistä aineistoista, joiden kautta voi lähemmin päästä tutustumaan kirjallisten lähteiden kautta hänen vaikutuspiiriinsä kuuluneiden turkulaisten taiteilijoiden elämään, työhön ja ylipäätään 1960- ja 1970-luvun taiteilijaelämään Turussa.
Elokuvaan haastateltu, nyt jo edesmennyt
taiteilijaprofessori Kauko Lehtinen (1925 – 2012) mainitaan usean,
maakunta-arkistossa säilytettävän taiteeseen liittyvän arkiston kuvailutiedoissa.
Varsinaissuomalaisena hänen tietojaan on oletettavasti karttunut myös
kotipaikkakunnan ja muiden paikallisten viranomaisten arkistoihin kuten
arvosanatiedot koulun arkistoon, tiedot Ruusuluntin mökkitorpasta
maakuntamuseon inventointikertomukseen ja niin edelleen. Myös paikallinen
sanomalehti Turun Sanomat uutisoi tuotteliaan Lehtisen näyttelyistä usein ja
innostuneesti. Aikalaislähteitä ainakin
tästä Sara Hildénin ”poikiin” lukeutuvasta taiteilijasta siis riittää, vaikka
itse mesenaatti piiloutuikin julkisuudelta melko tarkoin.
Kauko Lehtistä voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä
turkulaisista ja samalla myös suomalaisista taiteentekijöistä. Pienimuotoisella
pistokokeella selvitettiin millaisia jälkiä arkistoihin on paikallisesta
taiteilijasta jäänyt. Esimerkiksi Turun lyseon arkistosta käy ilmi, että nuori
taiteilijanalku aloitti opiskelun kyseisessä oppilaitoksessa vuonna 1938, mutta
keskeytti opintonsa jo seuraavana vuonna. Sittemmin hän siirtyi Turun
piirustuskouluun, jonka arkisto on niin ikään löydettävissä Turun
maakunta-arkistosta. Onpa Suomen kuvataidejärjestöjen liiton arkistossakin
mainintoja Lehtisen taiteilijan uran alkuvaiheista ja hänen osallistumisestaan
näyttelyihin teoksillaan.
Lehtinen tutustui Euroopan matkoillaan avantgardististen ja
neoavantgardististen suuntausten taiteellisiin alalajeihin: dadaismiin,
surrealismiin ja uusrealismiin sekä näiden päivitettyihin muunnelmiin. Nämä
maailmalla tukevan jalansijan saaneet suuntaukset olivat tuolloin kuitenkin
Suomessa lähes tuntemattomia käsitteitä. Sen sijaan Lehtisen taiteessa näkyi jo
1950-luvulla esimerkiksi varsin selkeästi Pablo Picasson vaikutus.
Kauko Lehtinen on osa turkulaista taidehistoriaa, joka on
elänyt vuorovaikutuksessa ”suuren maailman” taiteentekijöiden ja virtausten
kanssa. Vaikka hänen ilmaisutapaansa on luonnehdittu usein surrealistiseksi, se
ei kuitenkaan taivu kokonaan suuntauksen muottiin: Lehtisen taide on
kiinnittynyt realismin kautta todellisuuteen, arkielämän pieniin
yksityiskohtiin – ei niinkään ihmisen piilotajuntaan. Lisää tietoa Kauko
Lehtisen ja suomalaisen kuvataiteen vaiheista voi lukea mm. Ulla Huhtamäen
väitöskirjasta (2007) http://goo.gl/HNVecQ
Suomessa
Kauko Lehtisen töitä on merkittävät kokoelmat Ateneumissa http://goo.gl/5F61hW , Turun taidemuseossa ja tietysti Sara Hildénin taidemuseossa Tampereen
Särkänniemessä.
”Kun
menet Eurooppaan, älä mieti, mitä teet, vaan katso ja nauti!” (Otto Mäkilän
neuvo Kauko Lehtiselle)
Maria
Patjas, valtionhallinnon harjoittelija,
Anne Wilenius, ylitarkastaja, Turun maakunta-arkisto
Anne Wilenius, ylitarkastaja, Turun maakunta-arkisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.