”Perinteinen” arkiston järjestäminen oli minulle ennestään
tuttua puuhaa, mutta viime syksyn
ja talven aikana sain tehtäväkseni yksityisarkiston järjestämisen pääasiassa inventointi-, mutta osaksi
myös perustason käsittelyn mukaisesti. Koska tämän kirjoituksen ei ole
tarkoitus pitkästyttää lukijoita pituudellaan ja tylsällä(?) teorialla, totean
lyhyesti, että alimman tason eli inventointitason käsittelyssä arkistoa
käsitellään mahdollisimman vähän. Jos asiakirjat ovat pahvilaatikossa, ne
jätetään siihen. Asiakirjojen järjestykseen laatikon sisällä ei pääsääntöisesti
puututa eikä seulomiseenkaan juuri aikaa käytetä. Aineistoa ei käydä
järjestelmällisesti läpi, vaan tarkastellaan pintapuolisesti. Noudatin tätä
inventointitason käsittelyä muuten, mutta perustason käsittelyn mukaisesti
koteloin aineiston, suoristin piirustukset ja jaottelin arkistoyksiköt
sarjoihin (kuvailutasolla – fyysisesti ne ovat alkuperäisellä paikallaan).
Periaatteessa työ vaikutti selkeältä, mutta
käytännössä huomasin ongelmia. Järjestämässäni arkistossa oli johtokunnan
pöytäkirjojen joukossa sikin sokin lääkärintodistuksia. Koska asiakirjojen
järjestystä ei muutettu, lääkärintodistukset jäivät pöytäkirjojen joukkoon ja
koko arkistoyksikölle tuli käyttörajoitus. Se ei ole hyvä uutinen sille
tutkijalle, joka ehkä muutaman vuoden päästä haluaa laatia kyseisestä
arkistonmuodostajasta 100-vuotishistoriikin. Mikäli asiakas haluaa tutkia
pöytäkirjoja, hänen on hankittava käyttölupa tai jonkun henkilökunnasta on
eroteltava julkiset ja salassa pidettävät asiakirjat. Seurauksena voi olla
tutkijasalipalvelun työmäärän kasvu ja asiakirjojen toimitusajan pidentyminen. Pintapuolisesta aineiston läpikäymisestä
johtuen järjestäjä ei välttämättä edes huomaa kaikkea salassa pidettävää
aineistoa, jolloin tietosuojan säilyminen on uhattuna.
Toinen havaitsemani ristiriita koskee kuvailua. Inventointitasolla
myös kuvailu tehdään pintapuolisen tarkastelun pohjalta, vaikka kuvailu- ja
järjestämispolitiikan mukaan kuvailulla on tarkoitus vähentää tai korvata
fyysistä järjestämistä. Kovin niukka kuvailu ei korvaa järjestämistä eikä se
oikein palvele tiedonhakuakaan. Nämä näkökohdat on tuotu esille myös järjestämis-
ja kuvailupolitiikassa.
Arkistolaitoksen tehtävänä on ”varmistaa
kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien asiakirjojen säilyminen ja edistää
niiden tutkimuskäyttöä” – ei varsinaisesti järjestäminen, joka tosin palvelee asiakirjojen
säilymistä. Kuvailu sen sijaan parantaa asiakirjojen käytettävyyttä.
Asiakkaiden kannalta hyvät hakutiedot ovat olennaiset, sillä ne parantavat
tiedonhakumahdollisuuksia verkkopalveluiden kautta. Kaikki asiakkaat eivät
välttämättä edes ymmärrä luetteloissa olevia arkistomaailman käsitteitä.
Uuden kuvailu- ja järjestämispolitiikan tarkoituksena
on tuoda asiakkaiden käyttöön järjestämättömiä arkistoja entistä pienemmällä
työmäärällä. Vaihtoehtona on, etteivät asiakkaat saa aineistoa ollenkaan käyttöönsä.
Uusi politiikka on menossa oikeaan suuntaan siinä, että se kyseenalaistaa
vanhoja käytäntöjä ja keventää järjestämistyötä. Resurssien vähetessä on hyvä
miettiä, mikä loppujen lopuksi arkistojen järjestämisessä ja kuvailussa on
olennaista. Ketä varten sitä tehdään? Veronmaksajina ja koko touhun
rahoittajina asiakkailla tulisi olla mahdollisuus tuoda esille toiveensa,
varsinkin kun arkistokuvailua ollaan juuri uudistamassa.
Henriikka Halmetoja
Ylemmän arkistotutkinnon harjoittelija 14.10.2013 - 11.4.2014
Oulun maakunta-arkisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.