Puheenvuorossaan Suomen talouspolitiikan lähtökohdista
tulevalla hallituskaudella valtiovarainministeriön virkamiehet ovat käsitelleet
myös julkisen hallinnon rakenteiden kehittämistä.[1] Arkistolaitoksen
virkamiehen näkökulmasta on kiinnostavaa verrata VM:n näkemyksiä valtion alue-
ja paikallishallinnon kehittämisestä suhteessa opetus- ja
kulttuuriministeriössä valmistelussa olevaan uuteen arkistolainsäädäntöön.
VM:n virkamiesjohto tarkastelee ns. toisen asteen itsehallintoa
yhtenä mahdollisena hallintomallina sote-uudistuksen toteuttamiselle. Toisen
asteen itsehallinnolla tarkoitetaan esim. maakunnallista itsehallintoa. VM:n
näkökulmasta olisi järkevää, että toisen asteen itsehallintotasolla
hoidettaisiin mahdollisimman pitkälle kuntien nykyisin yhteistoiminnassa
hoitamat tehtävät, ei siis pelkästään sosiaali- ja terveyshallinnon tehtävät. Mutta
lisäksi VM siirtäisi toisen asteen itsehallintotasolle valtiolta ”alueiden
kehittämiseen liittyvät tehtävät, joissa ei ole suurta yhtenäisyyden tarvetta”.
Jäljelle jäävät valtion aluehallinnon tehtävät VM kokoaisi
valtakunnallisen toimivallan omaaviin virastoihin, joiden tehtäviä
hoidettaisiin hajautetusti alueellisissa toimipisteissä. Nämä virastot
jakautuisivat tyypiltään yhden toimialan virastoihin ja monialavirastoihin.
Kummankin tyyppisillä virastoilla voisi olla joissain erikseen määritellyissä
toimintayksiköissä alueellista toimintaa.
Valmistelussa oleva esitys laiksi Kansallisarkistosta[2] ei
noteeraa alueellista arkistotoimintaa, vaikka nykyisen arkistolainsäädännön
mukaan maakunta-arkistot ovat alueellisia keskusarkistoja ja tutkimus- ja
kehittämiskeskuksia. Esitys näyttäisikin ehdottavan perustettavan
”Kansallisarkisto”-nimisen viraston tyypiksi sellaista yhden toimialan
virastoa, jolla on kyllä alueellisia toimipisteitä mutta ei alueellista
toimintaa. Esitystä perustellaan valtakunnallisen arkistotoiminnan
yhtenäisyyden ja tehokkuuden näkökulmasta ja taustalla vaikuttavat
arkistolaitoksen jatkuvasti supistuvat henkilöstövoimavarat. Valitettava
tosiasia onkin, että valtiontalouden säästöt ovat käytännössä jo pitkään
nakertaneet maakunta-arkistojen edellytyksiä harjoittaa lakisääteistä
alueellista arkistotoimintaa.
Arkistolaitoksen näkökulmasta arkistotoiminnassa on viime
kädessä kyse asiakirjallisen kulttuuriperinnön suojelemisesta ja tarjoamisesta tutkimuskäyttöön.
On sanomattakin selvää, että kulttuuriperinnön arvo riippuu sen rikkaudesta ja
moninaisuudesta. Siinä määrin kuin hallinnon yhtenäistämiskehitys yhtenäistää myös
asiakirjallista kulttuuriperintöä, kulttuuriperinnön arvon voidaan katsoa
heikkenevän. Sen vuoksi paikallisen ja yksityisen arkistoaineiston merkitys
asiakirjallisen kulttuuriperinnön rikastajana kasvaa.
Jos arkistolaitos vetäytyy alueellisesta arkistotoiminnasta
niukkenevien voimavarojensa takia, kysymys kuuluu, mikä pelastaa erityisen paikallisen
asiakirjallisen kulttuuriperinnön. Taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa
arkistotoiminnasta on vaikea saada.
Monille paikkakunnille on perustettu viime vuosikymmeninä
kotiseutuarkistoja, mutta niiden voimavarat ovat yleensä joko pienet tai
hankeriippuvaiset, elleivät kokonaan loppuneet. Usein kotiseutuarkistot ovat jääneet
yhden kiireisen kunnan kulttuuritoimen tai asiakirjahallinnon viranhaltijan päänsäryksi.
Valmisteilla oleva Yksityisarkistolaki[3]
tuskin tuo alueelliseen arkistotoimintaan merkittävästi lisävoimavaroja, koska
keskeiset yksityisarkistotoimijat ovat valtakunnallisia.
Voitaisiinko alueellinen arkistotoiminta siirtää toisen
asteen itsehallintotasolle, esimerkiksi maakuntahallinnon vastuulle? On täysin
mahdollista koota kunnallisista kulttuuriperintötoimijoista kuten kirjastoista,
museoista ja kotiseutuarkistoista toiminnallinen kokonaisuus, jota voidaan
kehittää yhteisrahoituksella alueellisesta näkökulmasta. Muistiorganisaatioilla
on perinteisesti ollut hallinnolliset raja-aidat ylittävää yhteistoimintaa. Digitalisaation
ansiosta yhteistä toimintakenttää on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Aineiston
sähköisen luetteloinnin, digitoinnin ja sähköisen aineiston säilyttämisen
haasteet suorastaan huutavat paikallisten toimijoiden pitkäjänteistä
alueellista yhteistyötä.
Tällaiseen yhteistyöhön arkistolaitos voisi hyvin osallistua
asiantuntemuksellaan ja alueellisen toimipaikkaverkostonsa välityksellä. Asiakirjojen
keskitetyillä säilytysratkaisuilla saavutettaisiin kustannussäästöjä. Lisäksi
yhteistyössä voitaisiin hyödyntää alueella toimivien
kulttuuriperinneyhdistysten ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden
verkostoja. Mikkelin suunnalta löytyy onnistunut esimerkkikin arkistoalan
alueellisesta, sektorirajat ylittävästä yhteistoiminnasta.
Ylitarkastaja
Oulun maakunta-arkisto
Blogi on kirjoitettu ennen hallitusohjelman julkaisemista
[1] Talouspolitiikan lähtökohdat 2015–2019. Valtiovarainministeriön
virkamiespuheenvuoro. Valtiovarainministeriön julkaisuja – 13/2015.
[2] Arkistolakityöryhmän
muistio. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä
2015:3.
[3]
Yksityisarkistolakityöryhmän muistio. Opetus- ja kulttuuriministeriön
työryhmämuistioita ja selvityksiä 2015:4.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.