Elän valtiollisten arkistojen suhteen kaksoisroolia.
Päivätyössäni tuotan asiakirjoja, joista osa päätyy aikanaan Kansallisarkiston
kokoelmiin. Sivutoimisena tietokirjailijana puolestaan vietän paljon aikaani
arkistoissa ja pengon papereita, jotka ovat jo päätyneet arkistolaitoksen
hellään huomaan.
Arkistoreissujeni kohteena ovat useimmiten poikkeukselliset
tai mielenkiintoiset asiat. Tutkin poliisihistoriaa, tiedustelua ja vakoilua,
poikkeuksellisia rikoksia, värikkäitä ihmiskohtaloita – ja niin edelleen. Tämän
näkökulman vuoksi arkistointiasiat nousevat mieleeni toisinaan myös päivätyöni
puolella. Olisikohan joku tästä kiinnostunut sadan vuoden kuluttua? Löytääkö
hän näitä tietoja mistään?
Aiemmin poliisin asiakirjat arkistoitiin vuosi vuodelta.
Nykyisin paikallispoliisin asiakirjoista luovutetaan arkistolaitokselle joka
kymmenen vuoden paperit. Kaikki muu hävitetään. Tulee väkisinkin miettineeksi,
onko tämä oikeastaan arkistointia – vai säästetäänkö papereita enää pelkän
tilastoinnin vuoksi?
Tämän myötä niistä etsimistäni mielenkiintoisistakin
asioista säilyy nykyisin vain kymmenen prosenttia. Jos laitan asian oman
elämäni mittakaavaan, edelliset arkistoihin päätyneet asiakirjani olen tehnyt
vuonna 2010. Seuraavat arkistoitavat asiakirjani valmistuvat vuonna 2020.
Näiden vuosien väliltä tulevaisuuden historiantutkija ei löydä yksikköni
asioista ainuttakaan elonmerkkiä.
Tämä ei tietysti ole aivan koko totuus. Suuri osa poliisin
tutkimista asioista päätyy toki oikeuteen, ja tuomioistuinten arkistot säilytetään
kattavammin. Nykyisistä tuomioistuinten arkistoista voi kuitenkin lukea lähinnä
oikeuslaitoksen historiaa. Mielenkiintoiset sen sijaan painuvat historian
hämärään seuraavista syistä.
Tuomioistuimessa syntyy prosessuaalista totuutta, joka
useinkaan ei vastaa sitä, mitä asiassa todella tapahtui. Todisteluun liittyvien
sääntöjen vuoksi tuomioistuimessa saadaan usein esittää kertyneestä näytöstä
vain tietty osa. Tuomiot perustellaan tietenkin vain sen näytön varassa, joka salissa
on esitetty, ja johon syyttäjällä on ollut oikeus vedota. Näin syntyy
prosessuaalista eli "virallista totuutta", jolla ei välttämättä ole
totuuden kanssa muuta tekemistä kuin että sitä kutsutaan samalla nimellä. Muu
asian tutkinnassa kertynyt aineisto jää ainoastaan poliisin arkistoon – ja
häviää sieltä pian, ellei kyseessä ole säästettävä nollavuosi.
Poliisin tutkimuksista suuri osa – ja historiantutkijan
kannalta hyvin mielenkiintoinen osa – ei etene tuomioistuimeen lainkaan. Usein
näin käy siksi, että rikoksentekijää ei joko saada selville tai ei tavoiteta.
Oikeuteen ei mennä myöskään siinä tapauksessa, että rikoksen tekijä on kuollut.
Edelleen oikeuselämässä yleistyy paraikaa niin sanottu
syyteneuvottelu. Näissä asioissa ei edes tutkita sitä, mitä oikeasti tapahtui.
Sen sijaan vastaajaosapuoli voi jo jutun alkuvaiheissa ilmoittaa myöntävänsä
tiettyjä rikosnimikkeitä. Jos nimikkeet ja niiden seuraamukset riittävät
syyttäjälle, järjestetään tunnustusistunto. Istunnossa ei tutkita sitä, mitä
reaalimaailmassa tapahtui – vaan ainoastaan sitä, onko tunnustus annettu
muodollisesti oikeassa järjestyksessä. Tämä säästää valtavasti valtion
virkamiesten työaikaa, mutta myöhemmällä historiantutkijalla ei ole mitään
mahdollisuutta selvittää, mitä jutun takana todellisuudessa on.
Edellä on kirjoitettu ainoastaan rikoksista, mutta niiden
lisäksi paikallispoliisi tutkii paljon muutakin: erikoisia löytötavarajuttuja,
pomminpurkutehtäviä, asekätköjä, kuolemansyyntutkintaa, kadonneita henkilöitä…
Listaa voisi jatkaa pitkään. Näistäkin seikoista historiantutkijat näkevät
ajastamme vain 1/10-osan. Esimerkiksi Keski-Suomesta on löytynyt 2000-luvulla
useita asekätkentäjutun aikaisia suurehkoja asekätköjä, jotka poliisi on
tutkinut. Tiedot näistä kätköistä ja niiden sisällöstä eivät jää myöhempien
tutkijoiden käyttöön, koska näiden vuosien asiakirjoja ei siirretä
Kansallisarkistoon, vaan hävitetään.
Koska satuin varttumaan nimismiehenkanslian varjossa, olen
seurannut paikallispoliisin työnkuvaa ja valtionhallinnon murrosta virkaikääni
pidemmän siivun, 1980-luvulta tähän päivään. Poliisin työn ominaisin piirre on
ääretön sattuma-avaruus: paikallispoliisi törmää arjessa niin uskomattomiin
asioihin, ettei niitä uskoisi tosiksi, ellei itse kokisi ja näkisi. Siksi
monessa nimismiespiirissä – eli vuoden 1996 lopulle asti, jolloin
nimismiesjärjestelmä lakkautettiin – pidettiin niin sanottua "mielenkiintoisten
asioiden mappia".
Mielenkiintoisten asioiden mappiin kerättiin asiakirjat,
jotka eivät sopineet minkään muun kokonaisuuden yhteyteen. Niihin kertyi
materiaalia muun muassa lentokoneesta, joka kuljetti saksalaisten sotilaiden
lomarahoja Lappiin ja katosi jossain Sisä-Suomen korkeuksilla. Mapeissa oli
sanoja virkatehtävillä kuolleiden virkaveljien muistolle tai näkemyksiä siitä,
miksi niin oli päässyt käymään. Ja kun jonkun jutun näyttö ei oikeudessa
riittänyt, saattoi asiaa tutkinut poliisimies kirjoittaa mielenkiintoisten
asioiden mappiin selostuksen siitä, mitä tapahtumassa oli hänen nähdäkseen
todellisuudessa tapahtunut. Jatkon kannalta kun poliisin oli tärkeää tietää
vaikkapa se, kuka oli tappanut kenet, vaikka oikeus ei olisi asiasta tuomiota
antanutkaan.
Tätä taustaa vasten voi kuvitella, kuinka paljon
kullanarvoista paikallistietoa on menetetty, kun poliisin arkistoinnista on
90-prosenttisesti luovuttu. Poliisipiirien kasvaessa ja poliisiasemien
harvetessa myös mielenkiintoisten asioiden mapit on unohdettu. Suuressa
hallinnossa kokonaiskuvaa ei muodostu enää kellekään, ja maaseudun paikalliset
asiat ovat enää muutamien eläköityvien tai jo eläköityneiden maalaispoliisien
tiedossa. Heidän hyllyissään lienevät myös mielenkiintoisten asioiden mapit.
Arkistolaitos kun ottaa aineistoja vastaan vain nollavuosilta.
Mikko Porvali
Kirjoittaja on jyväskyläläinen rikoskomisario ja tietokirjailija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.