Mitä yliopistollinen asiakirjahallinnan koulutus sitten on
ja mitä se voisi olla? Yliopistolain (558/2009) mukaan yliopistojen tehtävänä
on ”antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta”. Tämä tarkoittaa sitä, että
myös asiakirjahallinnan koulutuksen tulisi perustua tieteelliseen tutkimukseen.
Siten yliopistollisen asiakirjahallinnan koulutuksen tulisi seurata tuoretta
alan tutkimusta ja räätälöidä opetuksensa sen mukaisesti. Vaikka käytännön työelämän
yhteydet ovat hyvin tärkeitä asiakirjahallinnan koulutuksessa, koulutus ei voi tarkoittaa
vain historioitsijoiden ammattikoulua. Toisin sanoen, yliopistollisena
koulutuksena asiakirjahallinta ei saisi kokonaisuudessaan olla vain historian
opintojen päälle luettavia ammatillisesti pätevöittäviä ja normatiivisiin oppeihin
keskittyviä how to do -kursseja.
Normit elävät ajassa ja paikassa, eikä ainakaan niiden ulkoa opetteluun kannata
käyttää aikaa.
Maailma on muuttunut sitten niiden aikojen, kun historian
opinnot yhdistettynä arkistokoulutukseen tarjosivat oivan polun virkamiesuralle
arkistolaitokseen. Silloin laaja historian ja aineistojen tuntemus yhdistettynä
tarvittavan lainsäädännön osaamiseen muodostivat keskeisen perustan alan
asiantuntijuudelle. Nykyään tilanne on toinen jo siitäkin syystä, ettei
kovinkaan moni vastavalmistunut työllisty arkistolaitokseen vaan mitä
monimuotoisimpiin tiedonhallinnan tehtäviin niin julkiselle kuin myös
yksityiselle sektorille. Siksi alan koulutuksenkin pitäisi perustua pelkkien
metatieteellisten pohdintojen sijaan empiiriseen tutkimukseen.
Monilla asiakirjahallinnan opiskelijoilla on edelleen tausta
historiatieteessä. Historianopiskelijan saattaa olla aluksi vaikea ymmärtää,
että asiakirjahallinnan näkökulmasta arkistot eivät ole tutkimuksen kohteina
sisältönsä puolesta vaan pikemminkin muotonsa ja kontekstinsa puolesta: itse
arkisto ja sen sisältämät asiakirjat sekä etenkin niiden syntykontekstit ja
rooli totuudenmuodostajana ovatkin keskeisiä tutkimuksen kohteita.
Koulutuksen ydin tuleekin olla asiakirjallisuuden ja sen
prosessien tutkimisessa. Keskeistä olisi se, että asiakirjallisuuden merkitystä
ei ymmärrettäisi vain normatiivisessa mielessä. Vaikka asiakirjahallinnan oppimateriaalit
koostuvat toki voittopuolisesti muusta kuin standardi- ja normiaineistosta,
opiskelijalle saattaa jäädä käsitys, että arkistoasiantuntijuus on yhtä kuin
alan normien tuntemus. On se toki sitäkin, mutta yliopistollisena oppiaineena
emme voi tyytyä vain siihen. On virhe, jos yliopistollisen arkistokoulutuksen
saaneet kokevat, ettei koulutuksen tieteellisillä tiedoilla tee mitään
työelämässä. Sehän tarkoittaisi, että olisimme epäonnistuneet.
On toki aivan keskeistä tuntea käytännön työelämässä niin
asiakirjahallinnan oikeudellisesti velvoittava normisto kuin myös soft law -tyyppiset käytänteet.
Käyttäytymistä ohjaaviksi normeiksi tarkoitetut normit on kuitenkin luotu
muutettaviksi, minkä vuoksi asiakirjahallinnan koulutuksen ei pitäisi ainakaan
pysyttäytyä normien opettelussa, tulkinnassa ja systematisoinnissa. Jos
lähdetään siitä, että asiakirjahallinnan koulutuksen tulisi antaa edellytykset
toimia alan suunnittelu-, ohjaus- ja johtotehtävissä, pitäisi koulutuksessa
korostua ennemminkin, miksi nykyään vallitseviin normeihin on päädytty ja
millaisia seurauksia noiden normien noudattamisella on. Näiden kysymysten
pohdiskeluun taas historiatiede ja muut ihmistieteet antavat erinomaisen
pohjan. Vaikka asiakirjahallinnan tutkimus on nykyaikana luontevinta nähdä
osana informaatiotutkimusta, ei ole syytä väittää, etteikö mikä tahansa
ihmistiede voisi toimia asiakirjahallinnan opintojen vankkana perustana. Tuntuu
siltä, että vasta arkistotieteen (asiakirjahallinnan tutkimuksen) postmodernismi
on avannut portin muihin tieteisiin ja tehnyt arkistotieteen
kysymyksenasetteluista läheisempiä esimerkiksi sosiologian kanssa. Joskus
tuntuu siltä, että opiskelijat uuvutetaan opinnoissa standardien ja normien
opettelulla, kun vähintään yhtä keskeistä olisi pohtia esimerkiksi, miten arkistonmuodostajan
tieto siitä, että jokin asiakirjaryhmä on määrätty pysyvästi säilytettäväksi,
vaikuttaa siihen, millaisia asiakirjoja ylipäätään luodaan (Frank Burke
Lutzkerin 1982, 125 mukaan).
Kooten: asiakirjahallinnan tutkimuksen osaaminen auttaa ymmärtämään,
miten arkistot syntyvät ja mitä ne ylipäätään voisivat olla. Eikö näiden
asioiden pohtimisen kuuluisi olla jokaisen merkittävän arkistoja koskevan julkisvallan
päätöksen takana? Miksi yritämme edes olla tieteellisiä, jos tieteen
saavutuksia ei sovelleta käytännön elämässä? Tässä mielessä siis normatiivinen
näkökulma on perusteltu, mutta sen takana tulisi olla deskriptiivinen analyysi
vallitsevasta tilanteesta.
Lauri Partanen
Asiakirjahallinnan ja arkistoalan maisteriohjelman
suunnittelija, Itä-Suomen yliopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.