Selvityspalvelu on tutkijasalien rinnalla ollut
perinteisesti se arkistolaitoksen toiminnan osa-alue, joka on suorimmin
yhteydessä tavalliseen kansalaiseen. Moni ihminen tarvitsee jossain elämänsä
vaiheessa esimerkiksi jäljennöksen arkistossa säilytettävästä avioehdosta,
testamentista, perukirjasta tai lainhuudosta. Kansallisarkistossa epävirallisempiin
tarkoituksiin etsitään tietoja vaikkapa vuoden 1918 sotaan osallistuneista
sukulaisista, luovutettuun Karjalaan jääneestä omaisuudesta tai Valtiollisen
poliisin henkilöasiakirjoista. Kysyntää kohdistuu toki myös moneen muuhun arkistoon.
Varsinaisten jäljennetilausten ja selvityspyyntöjen lisäksi
arkistoon tulee säilytettävään aineistoon liittyviä tiedusteluja niin
kotimaasta kuin ulkomailtakin. Maailman kutistumisen huomaa siitä, että moni
ulkomainenkin tutkija tarvitsee tietoja suomalaisiin arkistoihin sisältyvistä
aineistoista.
Selvityshenkilökunta etsii asiakkaan antamien lähtötietojen
pohjalta halutut asiakirjat arkistosta. Asiakirjat eivät aina löydy helposti
vaan toisinaan joudutaan tekemään varsinaista salapoliisityötä.
Arkistoluetteloiden lisäksi käytetään apuna muun muassa aiheeseen liittyvää
kirjallisuutta sekä eri viranomaisten ja laitosten internetsivuja
tietokantoineen. Googlesta ja Wikipediastakin saattaa joskus löytyä etsinnän
alkuun tarvittava langanpää. Kun asiakirjat ovat löytyneet, asiakkaalle
lähetetään tilauksen mukaisesti virallinen todistus tai sukuselvitys, oikeaksi
todistettu jäljennös, tavalliset valokopiot tai sähköinen tiedosto. Osalle
asiakkaista vastataan kirjallisella selvityksellä tai heidät ohjataan kysymään
tietoa jostain muualta. Laajempaa selvittelyä vaatineissa vastauksissa
veloitetaan jäljenteiden lisäksi myös tehdystä työstä.
Näin on toimittu selvityspalvelussa tähän asti. Valtionhallinnon
vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma vaikuttaa kuitenkin myös
selvityspalveluresursseihin ja nämäkin työt on tulevaisuudessa hoidettava entistä
vähemmällä väellä. Joudumme väistämättä priorisoimaan tehtäviämme. Selvitystoiminnan
painopiste on siirtymässä jäljennetilauksiin ja muu selvittäminen jää entistä
enemmän asiakkaan itsensä tehtäväksi.
Arkistolaitos on pyrkinyt varautumaan muuttuneeseen
tilanteeseen siten, että asiakkaiden avuksi omatoimiseen tutkimiseen on
laadittu erilaisia apuneuvoja. Ensikertaisen asiakkaan kannattaakin tutustua
kotisivultamme löytyvään Portti-käyttäjäpalveluun.
Astia-verkkopalvelun kautta on 10.9.2012 alkaen voinut kotikoneella
tilata maksullisia jäljenteitä ja selvityksiä 24/7-periaatteella. Palvelussa on
nyt tarjolla vasta muutamia asiakirjatyyppejä koskevia tilauslomakkeita, mutta
valikoima kasvaa syksyn mittaan. Kyseisen uuden tilauspalvelun ja muiden
kehitteillä olevien verkkopalveluiden avulla Arkistolaitos pyrkii aikaisempaa
paremmin mahdollistamaan asiakkaiden omatoimisen tiedonhankinnan. Tervetuloa
siis Arkistolaitokseen sekä verkossa että paikan päällä!
Taina Partanen
Ylitarkastaja, Kansallisarkisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.