Aina ei aamulla
töihin matkatessaan voi olla varma, kenen aikoja sitten edesmenneen
sukulaisensa vaiheisiin tulee päivän aikana tutustumaan. Herkemmille lukijoille
voi heti kertoa, että kyseessä eivät ole meedion työtehtävät, vaan
arkistonjärjestäjän. Joskus voi järjestettävästä arkistosta sattumalta löytyä
asiakirjoja, joissa mainitaan tuttuja henkilöiden nimiä ja paikkoja, jotka ovat
painuneet arkistonjärjestäjän mielen sopukoihin varhaislapsuudessa isovanhemman
kertoman iltasadun yhteydessä.
Erään seurakunnan
arkistosta puuttuivat rippi- ja lastenkirjojen sisällysluettelot, joten niitä
laatiakseen tuli kirjat kahlata huolella läpi. Valmiista sisällysluettelosta
selviää kirjan sisältämät kylät sekä sivunumerot, joista kylien tiedot alkavat.
Tällainen työ voi olla ajoittain aika hidasta, sillä kylien nimet on saatettu
kirjoittaa vähän eri tavoin ja varhaisemmilla ajoilla ruotsiksi. Erään
rippikirjan väliin oli huolella kätkeytynyt pieni paperinippu, joka sisälsi tietoja
seurakunnan kiertokoulun kylistä ja oppilaista 1800-luvun lopulta. ”Ja tämäkin
tänne hautautunut” arkistonjärjestäjä tuumii, kunnes huomaa tutun kylän nimen.
Opettajan oppilaistaan laatimista tarkoista luetteloista hyppää silmille
puolenkymmentä muinaista sukulaista: isomummin äiti sisaruksineen. He ovat
käyneet kiertokoulua kahtena perättäisenä vuotena kolme viikkoa syksyllä ja
kolme viikkoa keväällä. Siellä on kuka enemmän kuka vähemmän hiki otsalla
opiskellut ”sisästä lukukirjaa” ja ”ulkoa historiaa ja Katekismusta”. Välillä
tunnelman kohottamiseksi on laulettu virsiä. Illalla ovat ehkä perheen
nohevimmat opettaneet muita pirtin hämyssä, kuten tunnetussa Jukolassa, sillä
sen verran mallikkaasti kiertokoulu näyttää arvosanoista päätellen sujuneen.
Tie- ja
vesirakennuspiirien arkistoissa on paljon kulkureitteihin liittyviä karttoja ja
piirustuksia. Erään tällaisen arkiston täydennyssiirron yhteydessä
arkistonjärjestäjä sai läpikäytäväkseen ja luetteloidakseen lähes parisataa
kanaviin ja koskiin liittyvää karttaa ja piirustusta. Lisäksi arkistossa oli
pieni nippu karttoihin liittyvää kirjeistöä. Yksi kirjeiden seassa ollut
pöytäkirja aivan 1900-luvun alusta valaisi jälleen vähän suvun vaiheita:
isomummin isä ja hänen veljensä olivat olleet kanavalla kesärenkeinä.
Pöytäkirjan mukaan kesäisin työvuorot kestivät aamuseitsemästä iltakuuteen,
josta ”1 tunti aamiaista ja 2 tuntia päivällisaikaa”. Vahtivuorot olivat
yöaikaan iltakuudesta yhteen yöllä ja yhdestä aamuseitsemään. ”Rahtilaivoja
päästi yksi renki ja matkustajalaivoja molemmat rengit”. Pöytäkirjassa
veljeksiä ja kanavankaitsijaa kuultiin todistajina vuosirengin potkuja
koskevassa asiassa. Kanavankaitsijan apulaisena ja veljesten esimiehenä
toiminut vuosirenki oli saanut potkut ja tehnyt asiasta valituksen. Vuosirengin
potkuja perusteltiin sillä, että ”tapahtui usein, kun oli vahtivuoro, hänet
tavattiin pukemattomana asunnossaan vaikka hänen olisi pitänyt olla
vahtivuorollaan vahdissa”. Kanavankaitsija todisti myös, että vuosirenki oli
usein työaikana tavattu ”loikomassa sängyssä”. Eipä tainnut sillä kertaa mennä
vuosirengin valitus potkuistaan läpi.
Kanavan kesärenki
päätyi piakkoin yhteen alussa mainitun kiertokoulua käyneen tytön kanssa, ja
heidän lapsilleen oli jo mahdollista käydä muutakin kuin kiertokoulua.
1880-luvulta alettiin perustaa sekä tytöille että pojille tarkoitettuja
yhteiskouluja, joiden taustalla vaikuttivat kannatusyhdistykset.
Yhteiskasvatusaatteen ja naisten vapautumisliikkeen siivittämänä 1890-luvulla
alkoi yhteiskoulujen perustamisaalto. Yhteiskoulujen arkistoissa on paljon
mielenkiintoista, mm. luokkien päiväkirjoja, oppilasluetteloita ja
opettajamatrikkeleita. Näitäkin järjestäessä saattaa tulla sukua vastaan.
Eräänkin kerran luokkien päiväkirjojen parissa työskennellessään arkistonjärjestäjä
huomasi, että yhteiskoulun luokassa II A yhden tytön ja seitsemän pojan lisäksi
myös järjestäjän isomummi oli ollut ”vallaton”. Lieventävänä asianhaarana
voidaan pitää sitä, että oppiaineina oli tuona päivänä ollut mm. runoutta ja
korkeushyppyä.
Myöhemmin
isomummi toipui vallattomuudestaan ja oli mukana perustamassa marttayhdistystä
kotikylälleen. Yhdistyksen toimintakertomuksissa hänet voi edelleen tavata
järjestämässä syksyisin nuorille kasvisten ja juuresten säilöntäkursseja. Hänen
pääasiallinen leipäpuunsa oli opettajantoimi, ja perimätieto kertoo hänen
pärjänneen hyvin myös vähän vallattomampienkin oppilaiden kanssa.
Tutkija Hanna
Kiiski
Joensuun
maakunta-arkisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.