Kansainvälinen arkistoneuvosto ICA (International Council on
Archives) järjestää joka neljäs vuosi pidettävän kongressinsa Australian
Brisbanessa 20.-24. elokuuta. Näillä näkymin kongressiin on tällä kertaa kokoontumassa
lähemmäs tuhat alan ammattilaista. Suomesta osallistujia on tiettävästi vajaa
kymmenkunta.
ICA on muutaman viimeisen vuoden aikana pyrkinyt
aktiivisesti uudistamaan ilmettään ja tulevan kongressin aikana pidettävässä
yleiskokouksessa on tarkoitus muun muassa hyväksyä järjestön uudet säännöt.
Uusien sääntöjen kautta järjestö tähtää hallintorakenteiden keventämiseen sekä
jäsenrakenteen ja jäsenmaksujärjestelmän uudistamiseen. Keventyneen hallinnon
avulla on tarkoitus vähentää päällekkäistä työtä. Jäsenrakenteen reformilla
puolestaan halutaan houkutella uusia jäsenkategorioita tarjoamalla heille
laajempia mahdollisuuksia vaikuttaa järjestön toimintaan. Uusien sääntöjen on
tarkoitus toimia huomattavasti yleisemmällä ja kevyemmällä tasolla, ja
yksityiskohtaisempia asioita voidaan säätää ns. sisäisillä säädöksillä.
ICA otti jo viime syksynä merkittävän askeleen kohti
avoimempaa osallistumista, kun yleiskokous hyväksyi vuosittaisen ns.
CITRA-konferenssin lakkauttamisen entisessä muodossaan ja avasi ovet uudelle tapaamiselle
nimeltä Annual Conference. Uusi konferenssikonsepti koostuu kolmesta osiosta:
kaikille avoin tieteellinen konferenssi (CITRA-konferensseihin saattoivat
osallistua ainoastaan tietyt ICA-jäsenet), arkistolaitosten johtajien foorumi
(Forum of National Archivists) sekä ICA:n hallinnolliset kokoukset
(yleiskokous, hallituksen kokous, jaostojen ja alueellisten alueiden kokoukset
jne.). Ensimmäinen uuden konseptin vuosikonferenssi järjestetään Brasilian Rio
de Janeirossa lokakuussa 2013.
ICA:n päätöksenteosta vastaa ensisijaisesti sen hallitus,
eli Executive Board (EB), johon on kuulunut lähemmäs 40 henkilöä, kun edustettuina
ovat olleet paitsi ylin johto (puheenjohtaja, pääsihteerit sekä parhaimmillaan
7-8 eri osa-alueesta vastaavaa varapuheenjohtajaa, VP) myös alueellisten
järjestöjen (Regional Branches, 13 kpl) ja jaostojen (Professional Sections, 13
kpl) puheenjohtajat. Hallituksen työrukkasena on lisäksi toiminut ns.
Management Commission (MCOM). Tätä raskasta koneistoa ollaan nyt uusien
sääntöjen avulla keventämässä. MCOM lakkaa olemasta ja varapuheenjohtajien
määrää kutistetaan asteittain kahteen, eli jäljelle jäävät VP Finance ja VP
Programme.
ICA:n toimintaohjelmasta, ja sen myötä myös kaikista
järjestön hallinnoimista projekteista, vastaa ns. ohjelmakomitea, Programme
Commission (PCOM). Voimassa oleva toimintaohjelma kattaa toistaiseksi vuodet 2008–2018.
PCOM:in merkitys tulee uusien sääntöjen mukaan entisestään vahvistumaan, kun se
toimintaohjelman ja projektien lisäksi vastaa myös kongressien ja
vuosikonferenssin ohjelman sisällön suunnittelusta.
Suomen arkistolaitoksella on viimeisen runsaan kymmenen
vuoden aikana ollut kapea, mutta pitkäaikainen edustus ICA:n erilaisissa
elimissä. Jari Lybeck toimi vuosina 2000–2008 Euroopan aluejärjestön EURBICA:n
pääsihteerinä ja vuodesta 2008 hän on ollut ICA:n toimintaa arvioivan Audit
Commissionin (ACOM) jäsen. Jarin kausi ACOM.issa päättyy Brisbanen kongressiin.
Itse toimin vuosina 2004–2008 ICA:n urheiluarkistojaoston
(SPO) jäsenenä, ja vuodesta 2008, jolloin jaostosta tuli pysyvä, olen ollut sen
puheenjohtaja. Siinä ominaisuudessa olen myös ollut Executive Boardin jäsen ja
siten päässyt osallistumaan edellä mainittujen uudistusten valmisteluihin.
Kenth Sjöblom
Ylitarkastaja, Kansallisarkisto
Ylitarkastaja, Kansallisarkisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.