Niukanlaisesti
tutkittua tietoa
Äkkipäätään voisi kuvitella,
ettei pyöveleistä juuri löydy matkalaskuja kummempia asiakirjamerkintöjä. Ja että heidän
henkilöhistoriansa tai perhesuhteensa jää hämärän peittoon. Näin toki on, kun
puhutaan keskiajalla tai sitä ennen toimeenpannuista teloituksista: niistä
kertovat dokumentit ovat niukat eikä niissä pyöveleistä puhuta. Mutta totuus on
toisenlainen, kun tullaan 1600- ja etenkin 1700-luvulle. Itse asiassa pyöveleistä
löytyy tietoa jopa enemmän ja useammasta lähteestä kuin tavanomaisesta rahvaasta. Jos jaksaa käydä läpi kirkonkirjojen ja henkikirjojen ohella
läänintilitositteet, tuomiokirjat ja lääninhallituksen virkamiesten
kirjeenvaihdon, niin löytämisen ilo kyllä palkitsee vaivan. Eikä pidä unohtaa
Kansanrunousarkiston tallettamia tarinakokoelmia entisajan ”mestarismiehistä”
ja perimätiedon välittämiä muistoja mestauspaikoista ja niiden erikoisista
tapahtumista.
Suomen pyöveli-instituutiosta on
julkaistuja tutkimuksia yllättävän niukalti. Maakunta-historioissa mestaajista
on mainintoja harvakseltaan, muttei niistäkään pahemmin löydy elämänkerrallisia
tietoja. Pelkästään pyöveleihin keskittyvistä suomenkielisistä tutkimuksista
mainittakoon vuonna 2004 ilmestyneet Pekka Toropaisen artikkeli Piilukirves ja hirsipuu ja Hannele
Klemettilän teos Keskiajan pyövelit.
Lisäksi löytyy muutama suppea artikkeli yksittäisistä pyöveleistä ja heidän
toiminnastaan (Luukko 1954, Karttunen 1962, ks. viiteluettelo). Ruotsinkin
osalta voi todeta, että pyöveleitä on selvitelty perusteellisemmin vain
tiettyjen läänien alueelta (Ljungström 1996). Ruotsin pyövelit tulee pitää
mielessä sen vuoksi, että osa Pohjanmaalla toimineista pyöveleistä oli
syntyjään ruotsalaisia ja että meikäläiset pyövelit tekivät satunnaisia
keikkoja myös Pohjanlahden länsipuolelle.
Erikoinen toimenkuva
1600- ja 1700-luvuilla
rangaistuskäytäntö oli tämän päivän näkökulmasta ankara. Teloituksia toimeenpantiin
lähes vuosittain joka läänissä. Pelkästään murhamiehiä ei toimitettu pois
päiviltä. Saman kohtalon kokivat muun muassa eläimiin sekaantuneet,
murtovarkaat, harhaoppiset ja noidiksi ”osoitetut”. Vielä vuoden 1734 laki
määräsi kuolemantuomion kaikkiaan 68 rikoksesta, esimerkiksi raiskauksesta, jumalanpilkasta
ja valtiopetoksesta, myös sellaisista tekosista, joita nykyisin ei rikoksina edes
pidetä. Pyöveleillä siis riitti työsarkaa, olletikin kun toimenkuvaan sisältyi
paljon muutakin kuin kaulan katkaisu, hirttäminen tai tuomittujen teilaaminen. Oli
käytävä hautaamassa itsensä hävittäneet – hirttäytyneet tai hukuttautuneet – , sillä
ne olivat ajan käsityksen mukaan saastuneita eikä niitä voinut käsitellä muut
kuin pyöveli. Samoin olivat saastuneita sekaantujan uhriksi joutuneet eläimet.
Pyövelin tehtävä oli käydä nekin lahtaamassa ja hautaamassa vähin äänin.
Eivätkä nämä karskia luonnetta vaativat toimet tähän päättyneet. Kun
mestattujen ruumiinosat olivat roikkuneet aikansa teilinpuussa vapaan taivaan
alla sään ja haaskalintujen armoilla, niin pyöveli sai uuden matkamääräyksen.
Nyt hänen tuli palata mestauspaikalle uudemman kerran ja kopistella alas
tuomitun jäännökset sekä kuopata ne maahan, johonkin mestauspaikan läheisyyteen
– siunaamattomaan maahan tietenkin.
Pyövelin kolkko toimi edusti lääninhallinnon
virkamieshierarkian alinta tasoa, eikä työhön vapaaehtoisesti juuri hakeuduttu
vielä 1600-luvulla. Pyöveleinä hääräsivät armahdetut rikoksentekijät, jotka vastapalveluksena
suostuivat heiluttamaan mestauskirvestä tai rakentamaan polttoroviota.
1700-luvun kuluessa pyövelin tarpeellisuus lainkäytön välttämättömänä osana
vähin erin tunnustettiin ja se merkitsi myös toimen yhteiskunnallisen
hyväksyttävyyden parantumista. Mutta siihenkin oli tarvittu useampi käskykirje
itse Ruotsi-Suomen kuninkaan kamarista saakka.
Hylkiöitä vai
kunniallisia kansalaisia?
Perimätieto ja viihdeteollisuus (elokuvat,
sarjakuvat, roolipelit) ovat luoneet meille tietyntyyppisen mielikuvan
pyövelistä. Kammottava, pelätty ja hyljeksitty olentona, joka asustaa kaupungin
tai kylän laitamilla yksinäisessä mökkipahasessa. Polttomerkki otsassa tai
selässä tai toinen korva pois leikattu – tämä tunnistamisen varalle, jos aikoo
karata seudulta ja luistaa työtehtävistä.
Ilmestyy mestauspaikalle kuin tuulispää, huppu kasvojen edessä, yllä punaiset
vaatteet pyövelin merkkinä. Toimittaa silmänräpäyksessä tehtävänsä ja katoaa jälleen
metsän pimentoon, kenenkään tietämättä minne. Kukaan ei halua tai saa pyövelin
kanssa seurustella, eikä tämä voi avioonkaan astua muiden kuin toisen pyövelin
tyttären kanssa.
Saattaa olla, että 1500–1600-luvuilla
asian laita oli joskus kuvatunlainen. Myytit eivät kuitenkaan pidä paikkaansa
1700-luvun osalta, jolloin pyövelin status vastasi lähestulkoon tavallisen
talonpojan tasoa. Enää eivät entiset rikolliset kelvanneet tehtävään.
Mainetodistuksen tuli olla moitteeton ja pyöveliksi hakeutuvan tuli osoittaa
lääkärintutkinnassa omaavansa paitsi riittävät ruumiinvoimat myös tarpeellisen
henkisen luonteenlujuuden. Ajan myötä koheni myös pyövelin asema yhteisössä.
Useimmat Pohjanmaan pyövelit näyttävät eläneen hyvin samantapaista elämää kuin
muutkin kyläyhteisönsä torpparit tai pikkutilalliset, eivätkä näytä olleen
muita suuremmissa kahnauksissa naapureiden kanssa. 1700-luvun ”peevelit” eivät
erottuneet poikkeavina yksilöinä muista ja vetivät puoleensa hameväkeä
vähintään yhtälailla kuin muutkin. Moni heistä oli naimisissa useampaan kertaan
ja lapsilykky oli yleensä hyvä.
Ei pyöveliä ilman tuomittuja
Uusikaarlepyyssä asunut ja pitkän virkauran tehnyt Heikki Matinpoika Hakalainen lienee
tunnetuin Pohjanmaan läänin alkuaikojen pyöveleistä. Hän edusti vielä sitä
pyöveleiden ”vanhempaa klaania”, jolla oli ajoittain vaikeuksia pysyä lain
kaidalla polulla ja joka joutui useampaan kertaan selittämään tekosiaan
oikeuden edessä. Mainittakoon, että Hakalaisen virkakauteen ajoittui nk. noitahysteria,
joka tuotti kuolemantuomion lukuisille ”paholaisen liittolaisiksi” epäillyille.
Tuomiot nuijittiin pöytään tämän päivän käsitysten mukaan hyvinkin kyseenalaisten
perusteiden nojalla.
1700-luvulla pyövelin toimessa
ennätti Pohjanmaalla hääriä kaikkiaan toistakymmentä miestä. Mainittakoon
heistä muutama. Mustasaaressa asui tarmokas ja työteliäs Niilo Eskonpoika Rönblad (1719–1791), jonka virkakausi kesti peräti
37 vuotta. Alkuaan renkinä taloissa palvellut Rönblad pestautui piiskuriksi ja hoiti
sitäkin tointa useamman vuoden, ennen kuin päätti ryhtyä täyspäiväiseksi
pyöveliksi. Aiempi lääninpyöveli Mickel Marcusson
Dahl oli yllättäen kuollut ja toimi piti pikaisesti täyttää vuonna 1754.
Niilo Rönbladilla ennätti olla
kaksi vaimoa, molemmat talokkaan tyttäriä. Solmiessaan jälkimmäisen avioliiton
22-vuotiaan talokkaan tyttären Saara Tuomaantytär Mukarin kanssa oli Niilo jo ennättänyt
lähes 60 vuoden ikään. Rakkaus ei tunne ikärajoja, ja kenties viriili pyöveli
herätti intohimoja nuorissakin naisissa – kukapa tietää. Ja ketterä ukko oli
Niilo vielä vanhoilla päivillään myös virkatöissä ja hoiti tointaan aina
kuolemaansa saakka. Tarkkaa lukua ei ole saatavissa siitä, kuinka moni päätti
maallisen vaelluksensa Rönbladin kirveen iskusta. Varovaisen arvion mukaan heitä
lienee toistasataa.
Huomattava osa 1700-luvun tuomituista
oli nuoria naisia, jotka olivat surmanneet vastasyntyneen aviottoman lapsensa.
Sitten oli joukossa tietysti murhamiehiä, kuten ne kolme sotilasta – Abraham Frodig, Matts Hjelt ja Peter
Lindström – , jotka olivat syyllistyneet ryöstömurhaan ja jotka Rönblad
mestasi Kruunupyyssä huhtikuussa 1786. Mestauspaikalle oli kuten tavallista
kokoontunut suuri joukko katsojia, jotka saivat ensin nähdä karmean toimituksen
ja sen jälkeen kuulla Kokkolan kirkkoherra Anders
Chydeniuksen väkevän käännytyssaarnan, jolla sielunpaimen herätteli seurakuntalaisten
synnintuntoa. Pelotukseksi ja varoitukseksi kaikille niille, joissa iti
pahuuden tekemisen siemen.
Kun Pohjanmaan lääni 1770-luvulla
jaettiin Vaasan ja Oulun lääneihin, molempiin perustettiin tämän jälkeen oma
pyövelinvirkansa. Nyt virkamatkojen pituuskin saatiin jotenkin kohtuulliseksi.
Ennen lääninjakoa pyövelin virkamatka ulottui Vaasasta peräti Kemiin tai
Sotkamoon saakka, jolloin matkapäiviä kertyi useampi viikko ja kyytirattailla
sai istua ikävystymiseen asti, jopa yli 1000 kilometrin matkan. Toki
matkakorvaus tuli noiltakin yli tuhannen kilometrin matkoilta, mutta jatkuva
reissaaminen söi sitä aikaa, jonka olisi voinut käyttää kotitöihin. Pitkä matka
ei kenties aina rasittavalta tuntunut, varsinkaan silloin kun tiedossa oli
useamman tuomitun mestaaminen samalla kertaa, olihan luvassa oma
toimitusmaksunsa kustakin.
Vaasan läänin viimeinen pyöveli
oli itsellisen poika Juho Matinpoika
Nyberg (1794–1863), joka oli kotoisin Isonkyrön Orismalan kylästä. Vanhuudenpäivänsä
hän vietti Napuan kylän Killisen talon torpassa. Nyberg on tiettävästi niitä
harvoja Suomessa eläneitä pyöveleitä, joka on kertonut ulkopuolisille
työurastaan ja jonka muistelmat on talletettu kirjalliseen muotoon.
Muistelmista paljastuu, että Nyberg oli kotioloissaan tyystin toisenlainen kuin
työnkuvan perusteella voisi olettaa: lapsirakas, ystävällinen ja vaatimaton
vanhus, joka päivittäin luki hengellistä kirjallisuutta.
Oulun läänin viimeinen palkattu
pyöveli oli kruununtalokkaan poika Olli
Ollinpoika Kemppainen (1780–1845), kotoisin Suomussalmen Vuokinkylästä.
Nuorukaisena Kemppainen ennätti olla ruotusotilaansa Kajaanin komppaniassa. Kun
sotamiespesti päättyi, muutti Kemppainen perheineen Oulun kaupunkiin, jossa sai
ensin vanginvartijan toimen ja 1820-luvun alkupuolella lääninpyövelin viran.
Yhtään teloitusta ei hän tiettävästi tehnyt, vaikka toimikin virassa yli 20
vuoden ajan. Vuonna 1826 Suomen kuuluessa Venäjän alaisuuteen keisari Nikolai I
antoi asetuksen ja armahdusmääräyksen miesten kuolemantuomion korvaamisesta
karkotuksella Siperiaan pakkotyöhön. Naiset saivat kuolemantuomion sijaan
elinikäisen pakkotyörangaistuksen kotimaassa. Keisarin määräystä myös
noudatettiin, eikä kuolemantuomioita pantu jatkossa täytäntöön, vaikka niitä ali-
ja hovioikeuksissakin langetettiin entiseen tahtiin. Viimeinen mestaus rauhanajan
lakien perusteella toimeenpantiin Suomessa 8. heinäkuuta 1825 Pieksämäellä.
Tutkimuksen viitteet:
Karttunen, O.M. 1962. Kyrön viimeinen ”peeveli”. Teoksessa:
Helin, M. (toim.). Kytösavut IX. Etelä-Pohjanmaan maakuntaliiton julkaisu, ss.
147−154.
Ljungström,
J. G. 1996. Skarprättare, bödel och mästerman.
Luukko, Armas. 1954. Suomalaisen pyövelin muotokuva.
Teoksessa (toim. P. Laaksonen, U. Piela & M-L Heikinmäki): Valoa kansalle –
artikkeleita Kotiseutu- lehden kahdeksalta vuosikymmeneltä 1909–1989.
Toropainen, Veli Pekka. 2004. Piilukirves ja hirsipuu –
Turun pyövelit 1600-luvulla. Genos 4/2004.
Viljanti, Arvo. 1940. Yrjänä Keikeli. Turun läänin
suurmestaaja 1700-luvun alkupuolella. Eripainos Historiallisesta Aikakauskirjasta
1940/1−2.
Jostakin olen lukenut tai kuullut, että Kajaanin linnan pyövelin "virkatalo" olisi ollut Ristijärven Vattuniemellä. Lieneekö sukunimi ollut Oikarinen?
VastaaPoista