Ensiksi ne hyvät uutiset: arkistotutkimus ei ole kadonnut suomalaisilta historian laitoksilta minnekään.
Tämä alkukaneetti on pakko sanoa, sen verran paljon tulee
palautetta arkistolaitokselta siitä, että tutkijoita ei enää arkistoissa näy.
Väittäisin, että arkistoaineistoa käytetään tutkimuksessa enemmän kuin koskaan
– siitä yksinkertaisesta syystä, että historiantutkijoita on tässä maassa
enemmän kuin koskaan. Vaikka resurssien puutteesta valitetaan alinomaa,
käytännössä tilanne on ollut viime vuodet suorastaan erinomainen. Tohtoreita on
valmistunut ennätysmäärin ja suuri osa heistä on voitu rekrytoida erilaisiin
tutkimushankkeisiin. Toki kaikille työtä ei ole riittänyt eikä toimeentulo
lyhyissä työsuhteissa tai apurahoilla välttämättä aina kaksista ole.
Arkistolaitojen ja yliopistolaitosten yhteistyö on
syventynyt monin tavoin viimeisten vuosien aikana, vaikka tutkijasalikäynnit
ovat vähentyneetkin. Yhtenä näkyvimpänä esimerkkinä on arkistokoulutuksen
vahvistuminen ja vakiintuminen osana usean yliopiston opetusohjelmaa – ja
samanaikaisesti arkistolaitoksen oman koulutuksen väheneminen.
Arkistokoulutuksen siirtyminen yliopistoihin on herättänyt huolta siitä, että
tuottaako yliopistokoulutus juuri sellaisia ammattilaisia arkistolaitokselle
kuin mitä se tarvitsee. Kyllä tuottaa. Mutta, yliopistokoulutus ei ole
suoranaista ammattikoulutusta. Yliopistokoulutus antaa valmiudet monenlaisiin
tehtäviin ja käytännön yksityiskohdat opitaan useimmiten työn ohessa. Sitä
paitsi, olisi edesvastuutonta hioa opiskelijoiden osaaminen äärimmilleen
jostain tämän päivän näkökulmasta, vaikkapa tyydyttämään jonkun tietyn
sähköisen arkistointijärjestelmän vaatimuksia, kun järjestelmät kuitenkin
ehtivät vaihtua lukuisia kertoja valmistuneen työuran aikana. Tätä pähkinää
mietimme kaikessa koulutuksessamme kaiken aikaa: miten antaa oppijoille
sellaiset valmiudet, että he omaksuvat tulevien työtehtäviensä alati muuttuvat
vaatimukset. Omalla laitoksellamme koulutetaan historian ja etnologian
ammattilaisia, joilla on valmiudet etsiä, analysoida ja tuottaa tietoa – siis
tietoyhteiskunnan asiantuntijoita, joita myös arkistoissa tarvitaan.
Yliopistokoulutus perustuu tutkimukseen. Tässä on
arkistokoulutuksen toinen keskeinen haaste: arkistoihin sinänsä kohdistuvat
tutkimus on Suomessa vielä lapsenkengissään. Yksi akatemiahanke tai edes
tutkijakoulu eivät vielä ratkaise kaikkia tutkimuksellisia ongelmia. Yhteistyö
on oikeastaan ainoa mielekäs vaihtoehto vahvistaa arkistotutkimusta Suomessa.
Yksittäiset laitokset tai oppiaineet ovat liian pieniä kasvattamaan kriittistä
massaa kokonaan uudelle tutkimusalueelle – tai ainakin kasvatustyössä menee
kohtuuttoman pitkä aika. Mielekkäiden tutkimusohjelmien rakentamiseksi
tarvitaan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä, jossa ovat mukana niin
yliopistot kuin arkistolaitoskin.
Historiaoppiaineissa on vahvaa osaamista arkistojen käytössä
oman tutkimuksen lähteenä. Mutta pikkuhiljaa ollaan siirtymässä myös tutkimaan
arkistoja sinänsä. Esimerkiksi Jyväskylän ja Tampereen yhteisessä
Arkistonhallinnan maisteriohjelmassa
tehdään opinnäytetöitä, joissa sekä kohde että näkökulma ovat
arkistohallinnallisia. Yliopistoissa on toki autonomia opinnäytteiden aiheiden
ja näkökulmien valinnassa, mutta aihepiireistä olisi hyvä keskustella myös
arkistolaitoksen kanssa.
Yliopistojen ja arkistolaitoksen yhteistyö on siis
tiivistynyt monin tavoin viime vuosina, vaikka perinteinen yhteistyön muoto –
tutkija tutkijasalissa – ei tänä päivänä ole ehkä enää niin yleistä kuin
joitakin vuosia sitten. Koulutuksen ja tutkimuksen monipuolisen yhteistyön
kautta voidaan saavuttaa yhteiskunnallisesti merkittäviä tuloksia, joilla on
myös konkreettisia tuloksia. Tiedon hallinta kun on yksi yhteiskuntamme
suurimmista kysymyksistä, varsinkin tulevaisuudessa.
Jari Ojala
Professori Jari Ojala on Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitoksen johtaja ja arkistolaitoksen neuvottelukunnan sekä Yksityisarkistoasiain neuvottelukunnan jäsen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.