Maaliskuun
1. päivänä opetus- ja kulttuuriministeriö onnistui yllättämään meidät. Saimme
ilmoituksen, että se oli päässyt valtiovarainministeriön kanssa
yhteisymmärrykseen arkistolaitoksen keskusarkiston rakentamisesta Mikkeliin.
Hanke toteutettaisiin siten, että uusi rakennus on valmis vuoden 2017 lopulla
ja sen jälkeen Sörnäisten toimitilasta Helsingissä voidaan luopua kevään 2018
aikana.
Hanketta
on valmisteltu pitkään. Ensimmäisen kerran arkistolaitos ehdotti rakentamisen
keskittämistä yhteen paikkaan vuoden 2009 alussa. Sota-arkisto ja
valtioneuvoston arkisto oli liitetty Kansallisarkistoon vuotta aikaisemmin ja
Mikkelissä oli käynnistetty entisen Sota-arkiston mittava järjestämistyö. Vuoden
2008 syksyllä oli selvitetty myös arkistolaitokseen siirrettävien aineistojen
määrää. Silloin oli todettu, että arkistolaitoksen aineistomäärä tulisi
kaksinkertaistumaan ennen analogisten aineistojen vastaanoton loppumista.
Aikaisempi periaate, jonka mukaan uutta tilaa rakennettiin tilojen täyttyessä,
oli todettu aineistojen käytön kannalta vaikeaksi ja kustannuksiltaan
keskittämistä kalliimmaksi.
Tämän
jälkeen alkoi pitkä vakuuttelun vaihe. Arkistolaitos päätyi sisäisessä
valmistelussaan siihen, että paras paikka uudelle keskusarkistolle olisi
Mikkeli. Siellä oli yksi suurimmista maakunta-arkistoista, Elinkeinoelämän
keskusarkisto ja Kansalliskirjaston digitointi- ja konservointikeskus. Mikkelin
kaupunki oli kaiken lisäksi nähnyt arkistoaineistojen säilyttämisen – niin
analogisten kuin digitaalistenkin – strategiseksi painopisteekseen ja oli
valmis panostamaan hankkeeseen sen mukaisesti.
Kun
kysymys oli alueellistamistoimesta, tuli esitys kuitenkin valmistella käyttäen
valtiovarainministeriön alueellistamisen arviointikehikkoa. Oleellinen osa sitä
oli sijoituspaikkavertailu. Tällainen tehtiinkin Jyväskylän, Mikkelin ja Vaasan
välillä. Arviointi toteutettiin ripeästi ja se valmistui jo maaliskuussa 2009.
Myös siinä päädyttiin Mikkeliin. Ratkaisu perustui ennen muuta niihin synergiaetuihin,
joita Mikkelin eri toimijoiden yhteistyön katsottiin tarjoavan.
OKM
ei silti ollut vielä valmis tekemään päätöksiään arkistolaitoksen arvioinnin
pohjalta. Senaattikiinteistöistä eläkkeelle jäänyt kiinteistöneuvos Erkki Aho
sai syyskuussa 2009 ministeriöltä tehtäväksi laatia selvitysmiehenä arvion
keskusarkiston tarkoituksenmukaisuudesta ja ehdotuksen parhaasta sijoituspaikasta.
Aho päätyi neljän kuukauden työn jälkeen samaan mihin arkistolaitos oli jo päätynyt.
Keskusarkistoa pidettiin toiminnallisesti ja taloudellisesti hyvänä ratkaisuna
ja Mikkeliä parhaana sijoituspaikkana. Maaliskuussa 2010 jättämässään
lausunnossa arkistolaitos ilmoitti tukevansa Ahon esitystä.
Kesän
ja syksyn aikana arkistolaitos täsmensi laskelmia ja valmisteli rakentamishanketta
yhdessä Mikkelin kaupungin ja Senaatti-kiinteistöjen kanssa. Joulukuun 14.
päivänä 2010 opetusministeri Henna Virkkunen teki periaatepäätöksen
keskusarkiston rakentamisesta Mikkeliin. Tuntui jo siltä, että vääntö oli
voitettu ja käytännön työhön voitaisiin päästä kiinni. Valmistelutyöt etenivät
vuosina 2011 ja 2012 hyvin, mutta lopullinen rahoituspäätös antoi yhä odottaa
itseään.
Opetus-
ja kulttuuriministeriö esitti elokuussa 2012 hallituksen budjettiriihessä
myöntövaltuuden myöntämistä rakentamiseen. Uskoimme jälleen kerran, että tämä
oli ratkaiseva askel, josta ministeriöt olivat päässeet sopuun. Näin ei
ollutkaan. Valtiovarainministeriö ei esittänyt vuokravaltuuden myöntämistä
kehysriihessä. Tämä oli suuri pettymys valmistelijoille. Aloimme olla
huolissamme siitä, ehtiikö keskusarkisto ylipäätään valmiiksi niin, että
ehdimme luopua Sörnäisten tiloista ennen vuokrasopimuksen umpeutumista.
Valtiovarainministeriön
vaatimuksesta valmistelu palasi tämän jälkeen useita askelia taaksepäin.
Arkistolaitoksen edellytettiin selvittävän voitaisiinko uuden rakennuksen
sijaan hyödyntää puolustusvoimilta tai muualta valtionhallinnosta vapautuvia
tiloja. Senaatti-kiinteistöiltä valtiovarainministeriö pyysi vuokravertailuja
eri tiloista. Me yritimme vuorostamme painottaa, ettei ole kohtuullista verrata
vain vuokrakustannuksia eri vaihtoehtojen välillä. Meille kustannustehokkuus
merkitsi myös toiminnallista tehokkuutta. Keskusarkiston sijoittaminen
jonnekin, missä ei ennestään olisi arkistolaitoksen yksikköä tai muita
synergiaetuja, olisi kallis ja kannaltamme paljon hankalampi ratkaisu.
Ratkaisun
jatkuva viipyminen herätti huolestusta myös eduskunnassa. Mikkeliläinen kansanedustaja
Lenita Toivakka esitti 9.10.2012 ja uudelleen 23.11.2012 opetusministeri Jukka
Gustafssonille kirjallisen kysymyksen asiasta. Vastauksessaan ministeri
vakuutti, että arkistolaitos tulisi saamaan keskusarkiston suunnitellussa
aikataulussa. Sijoituspaikka jäi kuitenkin yhä auki ja selvitystyöt jatkuivat.
Joulukuun
lopulla ministeri Gustafsson kommentoi asiaa toteamalla, että keskusarkisto
sijoitetaan Mikkeliin, ellei muualta löydy sille sopivaa tilaa. Vielä helmikuun
2013 lopulla arkistolaitos vertaili ministeriön pyynnöstä uusia tiloja.
Uskoimme, että päätös viipyisi ainakin hallituksen puolivälitarkasteluun ja
kehysriiheen saakka. Näin ei kuitenkaan käynyt. Valtiovarainministeriö taipui
useiden selvitysten ja vertailujen jälkeen uskomaan, että Mikkeli todella oli taloudellisesti
ja toiminnallisesti paras vaihtoehto ja sopi asiasta opetus- ja
kulttuuriministeriön kanssa.
Arkistolaitoksen
ja Senaatti-kiinteistöjen johto olivat sopineet tapaamisesta päätöstä
seuranneelle viikolle. Onneksi emme kuitenkaan enää joutuneet vääntämään kättä
eri vaihtoehdoista ja vertailujen perusteista. Nyt saatoimme keskustella
konkreettisista aikatauluista ja vaihtoehdoista. Suurin ja toivoaksemme
ratkaisevin askel kohti uutta keskusarkistoa on nyt toivoaksemme otettu.
Jussi
Nuorteva
Pääjohtaja,
valtionarkistonhoitaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.