Vaikka eniten käytettyjä tietoaineistoja digitoidaan
jatkuvasti, ei tämä toiminta kata kuin pienen murto-osan kaikesta
arkistomateriaalista. Tutkijain käyttöön on tarjolla runsain mitoin originaalia
kahisevaa arkistopaperia, jolle on kirjoitettu monipuolista asiaa ihmiselon
vaelluksesta elämäntaipaleellaan.
Väestö asui vielä autonomian aikana maalla ja sai
toimeentulonsa maataloudesta. Maatilat jakautuivat maanluontonsa perusteella
perintö-, kruunun- ja rälssitiloihin. Maanluonnon perusteella määräytyivät
tilan omistus- ja käyttöoikeudet sekä verotuksellinen asema. Isonvihan jälkeen valtaosa, noin 70 % maatiloista
oli kruununtiloja. Perinnöksiostojen kautta kruununtilat muuttuivat
perintötiloiksi. Autonomian ajan alkupuolella talojärjestelmään kuuluneesta
maasta oli noin puolet kruununtiloja. Sata vuotta myöhemmin oli määrä
vähentynyt 7 %:iin. Kolmatta päämaanluontoa, rälssiluontoa oli maassamme
yleensä varsin vähän, noin 10 % ja sen allekin 1700- ja 1800-luvuilla. Kruununtilojen
muuttaminen perintötiloiksi oli nopeinta Länsi-Suomessa. Itä- ja
Pohjois-Suomessa perintöoikeudet lunastettiin autonomian ajalla.
Kruunutilan asukas ei omistanut tilaansa. Hänellä
oli siihen maaherran myöntämä hallintaoikeus, sijoituskirja. Asukkaan oli
noudatettava ehtoja, jotka koskivat tilan hoitoa ja rakentamista sekä tilalta
saatujen tuotteiden käyttöä. Tilat tuli pitää kunnossa, sillä 90 %
kruununtuloista saatiin maaverona. Ohjeena oli 1681 säädetty
talonkatselmussääntö, jonka määräykset rakennusten suhteen sisällytettiin
myöhemmin vuoden 1734 lakiin. Säädökset pysyivät voimassa 1900-luvulle asti.
Sääntö sisälsi yksityiskohtaiset ohjeet tilalla harjoitettavan maanviljelyn
suhteen. Tilan rakennuksia koskevat ohjeet olivat myös hyvin tarkkoja. Kuhunkin
tilaan tuli kuulua lailliset asuin-, karja- ja varastorakennukset. Ja
mainittiin niiden suuruus sekä varustus kuten lukot, ikkunat ja tulisijat. Rakennuksia
oli korjattava ja siksi asiakirjoihin merkittiin rakennusten vuosittainen
korjausvelvollisuus. Erityisesti katto ja alushirret tuli pitää kunnossa.
Rakennuksia koskevia ohjeita ei tarvinnut noudattaa
Pohjois-Karjalassa. Karjalassa sai yhteinen rahvas rakentaa ”mukavuutensa
mukaan miten itselleen parhaimmaksi ja hyödyllisimmäksi näkee, eivätkä
kruununviranomaiset saaneet asukkaita tässä asiassa ahdistaa tai rasittaa”.
Niinpä kylmempänä vuodenaikana syksystä kevääseen vasikat, siat ja kanat
asuivat saman katon alla ihmisten kanssa. Tallit olivat pakkasella huteria ja
hevonen sai yösijan tuvasta. Monet muutkin viljan ja rehun varastointiin
tarpeelliset rakennukset jäivät rakentamatta.
Asiantilaan ei syynä ollut
köyhyys, vaan läänin kuvernöörin mielestä saamaton mielenlaatu "downshiftaus eli leppoistaminen".
Ihmisten asuintilojen siisteydestä ei ollut tietoakaan. Isännät
juttelivat ringissä menneen ja tulevan talven savottatöistä keskellä kirkasta
kesäpäivää, jolloin olisi ollut niitty- ja peltotöitä ylen määrin maatiloilla.
Saamattomuutta edisti myönnytys, jonka Karjalan talonpojat hankkivat vuoden
1766 valtiopäivillä vedoten siihen, että maakunta oli rajaseutua, jolla
rakennukset oli edellisen sodan aikana poltettu, ja vihollisuuksien puhjetessa
tultaisiin taas polttamaan. Rakentamisvapaus säilyi voimassa, vaikka Kuopion
läänin kuvernööri 1870- ja 1890-luvuilla ehdotti sen kumoamista vedoten
rakentamisessa havaittuihin moniin puutteisiin, joista koitui taloudellista ja
terveydellistä vahinkoa. Senaatti ei kuitenkaan suostunut kuvernöörin
vaatimuksiin, sillä valtiopäiväpäätöstä pidettiin perustuslain veroisena.
Ohjeiden ja säädösten
noudattamista tuli valvoa. Se kuului kuvernöörin vastuulle. Käytännössä kruununvouti
ja pari lautamiestä hoitivat asian tilan katselmuksella. Toimituksesta
laadittiin pöytäkirja, joka on yleensä arkistoitu lääninkonttorin ja
kruununvoudin arkistoon. Pohjois-Karjalassa katselmuspöytäkirjat sisältävät myös
rakennuksia koskevat tiedot, vaikka niillä ei ollut velvoittavaa merkitystä.
Ohjeiden mukaan katselmus tuli pitää joka kolmas vuosi, mutta siihen ei tainnut
missään päin maata riittää resursseja 1800-luvun alkupuolella. Uudistilojen
perustamisen yhteydessä myönnettyjen vapaavuosien, (10-40 vuotta) aikana em.
ohjetta kuitenkin noudatettiin.
Metsien arvon lisääntyessä
tilanne alkoi muuttua jo 1850-luvulla, mutta merkittävässä määrin vasta
1870-luvulla. Vuoden 1875 reskriptillä senaatti määräsi menettelemään ankarasti
kruununtilojen hoitoa, metsänkäyttöä sekä katselmusten pitoa koskevien
määräysten noudattamisessa. Tämän määräyksen johdosta kesällä 1875
toimeenpantiin katselmukset kaikilla niillä kruununtiloilla, joiden edellisestä
katselmuksesta oli kulunut yli kolme vuotta. Sama menettely jatkui seuraavien
vuosikymmenten aikana. Ja tämä käytänne on eräällä tavalla nykyisinkin arkipäivää.
Satelliitit valvovat talonpojan tilusten käyttöä ja ELY-virastojen
maaseutuosastot tarkastavat, että tilalta vuosittain lähetetyt tiedot vastaavat
todellisuutta.
Jorma Puumalainen
Ylitarkastaja, Joensuun maakunta-arkisto
Jorma Puumalaisen aiemman blogitekstin Sukututkijan tietolaarin kultajyviä voit lukea täältä.
Anteeksi vaan, mutta tämä Astia ei kyllä mitenkään helpottanut viime käyntiäni arkistossa. Pikemminkin vaikeutti. Sanotaanko näin, että tämä järjestelmä ei ole ainakaan ensi kertaa sitä käyttävälle mitenkään erityisen looginen tai käyttäjäystävällinen. Kyllä siinä joutui pitkän pähkimisen jälkeen turvautumaan virkailijan apuun. Että aikaa ei ainakaan säästetty, vaikka tiesin etukäteen tarkkaan, mitä dokumentteja tulin hakemaan.
VastaaPoista