Sähköiset palvelumme monipuolistuvat

Oletko jo kuullut Suomi.fi-palveluista? Ei hätää, jos et ole, mutta ensi syksystä eteenpäin et todennäköisesti voi välttyä tutustumasta näihin palveluihin tarkemmin, mikäli käytät julkishallinnon sähköisiä palveluita. Suomi.fi-palvelut on suunnattu kansalaisille, viranomaisille ja yrityksille. Palveluiden kehittämisestä vastaavat valtiovarainministeriö, väestörekisterikeskus sekä valtiokonttori. Kansalaisille palveluista tulevat tutuiksi Suomi.fi-tunnistus, Suomi.fi-verkkopalvelu, Suomi.fi-valtuudet, Suomi.fi-viestit sekä Suomi.fi-maksut. Suurin osa näistä palveluista tulee koko julkishallinnon käyttöön, myös Kansallisarkistolle. Miten se tulee näkymään Kansallisarkiston asiakkaille?

Otamme syksyllä käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että Astian verkkopalvelussa käyttäjä tunnistautuu aina vahvalla tunnistusmenetelmällä palveluun. Aiempi Vetuma-tunnistaminen korvataan Suomi.fi-tunnistamisella. Myös viranomaisten Virtu- ja korkeakoulujen HAKA-tunnistaminen on edelleen mahdollistettu. Jatkossa Astiaan ei siis enää kirjauduta käyttäjätunnuksella ja salasanalla, vaan tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi-tunnistuksen kautta esimerkiksi omilla verkkopankkitunnuksilla. Ei kuitenkaan huolta, sillä kaikkien jo Astiaan rekisteröityneiden asiakkaiden tiedot säilyvät Astiassa tunnistustavan muutoksesta huolimatta. Uusi tunnistustapa on luotettavampi ja turvallisempi kuin nykyinen Vetuma, jonka tuki lakkaa loppuvuodesta 2017. Suomi.fi-tunnistus tukee kertakirjautumista. Se tarkoittaa sitä, että jos olet tunnistautunut sen kautta johonkin julkishallinnon palveluun ja menet sen jälkeen Astiaan, Astia tunnistaa sinut, eikä tunnistusta tarvitse tehdä uudelleen.

Syksyllä tulee käyttöön myös Suomi.fi-valtuudet-palvelu, joka näkyy Astian verkkopalvelussa puolesta asioinnin mahdollisuutena.  Ensi vaiheessa henkilö voi valtuuttaa toisen henkilön toimimaan puolestaan. Valtuutus tehdään Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuustieto voidaan myös hakea joistakin perusrekistereistä kuten kaupparekisteristä, jolloin henkilö voi asioida yrityksen puolesta. Myöhemmässä vaiheessa henkilö voi valtuuttaa yrityksen toimimaan puolestaan. Astian verkkopalvelussa voi tehdä asiakirja- tai tietopyyntötilauksen toisen henkilön tai yrityksen puolesta. 

Keväällä 2018 otamme käyttöön Suomi.fi-viestit, joiden avulla viranomaiset viestivät sähköisesti kansalaisille. Viestit tulevat omaan henkilökohtaiseen laatikkoosi Suomi.fi-verkkopalveluun. Halutessasi saat viestit edelleen myös paperilla. Palvelun määrittely on vielä kesken, mutta todennäköisesti Suomi.fi-viestit-palvelun avulla Kansallisarkiston asiakkaiden on mahdollista saada esimerkiksi jäljennetilaukset sähköisesti Suomi.fi-viestit-palveluun. Otamme lisäksi käyttöön Astian verkkopalvelussa verkkomaksamisen mahdollisuuden Suomi.fi-maksut-palvelun kautta. Tämä on aikataulutettu kesälle 2018.

Entä mikä tämä jo muutamaan otteeseen mainittu Suomi.fi-verkkopalvelu oikein on? Se on julkishallinnon palveluhakemisto, jossa opastetaan erilaisiin elämäntilanteisiin ja kerrotaan viranomaisten tarjoamista palveluista. Myös Kansallisarkiston palvelut yhteystietoineen tulevat nähtäville Suomi.fi-verkkopalveluun. Verkkopalvelussa on myös muita toiminnallisuuksia. Siellä voit muun muassa tarkastella itseäsi koskevia rekisteritietoja, joita tarjoavat esimerkiksi Verohallinto, Väestörekisterikeskus ja Trafi. Verkkopalvelun avulla voit antaa valtuuden toimia puolestasi julkishallinnon sähköisissä palveluissa ja siellä voit käydä lukemassa ja vastaamassa viranomaisten lähettämiin viesteihin. Palvelu otetaan käyttöön kesän aikana ja lanseerataan syksyllä, mutta voit jo nyt käydä tutustumassa beta-versioon osoitteessa beta.suomi.fi.

Satu Sorvali
Suunnittelija
Kansallisarkisto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Viesti ilmestyy näkyviin heti kun ylläpito on ehtinyt tarkastaa sen.